Kompresor do warsztatu samochodowego – jaki powinien być?

Kompresory, czyli inaczej sprężarki powietrza to sprzęt właściwie niezbędny w warsztacie samochodowym, a przede wszystkim wulkanizacyjnym. Nie służą one natomiast jedynie do pompowania kół.
Jak przebiega wytwarzanie sprężonego powietrza?
Kompresory można podzielić przede wszystkim na dwa typy – sprężarki śrubowe i olejowe. W pierwszym ciśnienie i kompresja powietrza uzyskiwana jest za pomocą redukcji przestrzeni między obracającymi się śrubami. Rozwiązanie to ceni się przede wszystkim za możliwość ciągłej pracy bez konieczności schładzania urządzenia. Kompresory te jednak są znacząco droższe, a przy tym generują większe zużycie prądu. W sporej części warsztatów sięga się więc po kompresor tłokowy. Tutaj zakres ciśnienia uzyskiwany jest przez ruch posuwisty tłoka w cylindrze. Taką sprężarką nie można co prawda pracować non stop, ale jest ona znacznie tańsza, generuje niższe koszty i w kontekście warsztatu samochodowego często jest zupełnie wystarczająca. Szczególnie jeśli nie jest to rozbudowana jednostka, ale przestrzeń, w której obsługuje się ograniczoną liczbę klientów.
Sprężarka olejowa czy bezolejowa?
Kompresor do warsztatu dostępny jest w opcji olejowej i bezolejowej, niezależnie od tego, czy jest to sprężarka śrubowa czy tłokowa. W przypadku kompresora olejowego elementy odpowiadające za generowanie ciśnienia są smarowane, a przez to chłodzone za pomocą oleju. To pozwala uzyskać lepsze ciśnienie na wyjściu. Poprawiają się także warunki pracy tym sprzętem, natomiast istnieje także ryzyko, że w systemie filtracji pojawi się olej. W niektórych przypadkach może to wpływać na jakość pracy. W takim przypadku lepszym rozwiązaniem okazują się sprężarki olejowe, które pozwalają uzyskać dużo bardziej higieniczne warunki pracy.
Sprężone powietrze – nie tylko do pompowania kół samochodowych
Sprężarka to urządzenie bardzo przydatne. Jego użycie nie ogranicza się wcale do pompowania kół samochodowych. Kompresor pozwala między innymi na efektywne stosowanie wszelkiego rodzaju urządzeń pneumatycznych w warsztacie. Sprężonego powietrza potrzebować mogą między innymi klucze udarowe oraz bardziej zaawansowany sprzęt wulkanizacyjny i samochodowy. Ważna tutaj będzie z pewnością wielkość przyłącza, która pozwoli wykorzystać kompresor znacznie bardziej efektywnie. Wymieniając filtr kabinowy także można skorzystać z tego urządzenia. Sprężarki często wykorzystuje się także przy lakierowaniu samochodów oraz szeregu innych prac wykonywanych w warsztacie. To właśnie zastosowanie kompresora w dużej mierze powinno warunkować wybór najlepszego rozwiązania. Nieco innego sprzętu potrzebujesz wymieniając filtr powietrza, przy pracy na sprężonym powietrzu ograniczonej do podstawowych zadań. Kompresory do lakierowania czy podobnych prac muszą być bardziej zaawansowane.