Sprawdzone sposoby promowania restauracji
Jakie aspekty należy poruszyć podczas sporządzania plan promocji restauracji? Czy wystarczy dobre miejsce, kilka billboardów, aby skutecznie przekierować ruch do naszego punktu? Prawidłowo sporządzony plan marketingowy uwzględnia wszystkie możliwe sposoby promocji tak, aby wyłowić i dopasować te najskuteczniejsze. Niezależnie od skali przedsiębiorstwa, warto poddać je analizie i krytycznej ocenie tak, aby prowadzone działania nie były efektem przypadku.
Marketing dla gastronomii
Istnieje szereg metod promowania działań i oferty restauracji, jednak każda z nich posiada swoje wady i zalety. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze z nich, choć wachlarz możliwości jest zdecydowanie szerszy.
Reklama na billboardach
Świetna możliwość dla małych i średnich punktów, szczególnie nastawionych na lokalnych klientów. Powinna jasno i wyraźnie informować o ofercie, zawierać dokładne wskazówki dotyczące dojazdu i zawierać wezwanie do działania – w tym przypadku zachętę do odwiedzenia restauracji. Niestety oprócz klarownego przekazu posiada kilka minusów, mianowicie reklama na billboardzie jest kosztowna. Ograniczenie miejsc, w jakich eksponowana może być taka informacja, sprawia, że dodatkowo podnosi to cenę za usługę. Ponadto reklama bannerowa nie posiada dynamizmu niezbędnego szybko zmieniającym się gustom klientów.
Reklama w sieci i własna strona internetowa
Mówi się, że kogo nie ma w sieci, ten nie istnieje i w przypadku przedsiębiorstw stwierdzenie to posiada sporą dozę prawdy. Najpopularniejszym sposobem na zaznaczenie swojej obecności jest stworzenie strony internetowej z dokładnymi danymi kontaktowymi. Należy dołożyć wszelkich starań, aby potencjalni klienci z łatwością trafili do restauracji. Warto także zamieścić szczegółowo opisane menu, które pozwoli na szybkie wyszukanie odpowiedniej potrawy. Niestety i ta forma posiada swoje ograniczenia, wynikające z wysokich nakładów, jakie należy ponieść, aby sprawnie i skutecznie pozycjonować stronę firmy. W końcu istotne jest, aby była wyszukiwana jak najczęściej i działała na korzyść restauracji. Ponadto dla osób niemających doświadczenia z tworzeniem stron, obsługa może stanowić nie lada wyzwanie.
Warto rozważyć wykorzystanie płatnej reklamy na przykład na portalach społecznościowych, choć i w tym przypadku koszt poniesiony na wypromowanie punktu może nie przekładać się proporcjonalnie na przyrost zainteresowania konsumentów.
Reklama restauracji w social mediach
Coraz chętniej sięga się po promocję za pomocą social mediów i to nie tylko w postaci statycznych bannerów zamieszczanych na łamach portali społecznościowych, ale także jako sposób nawiązania relacji z klientem. Wykorzystanie tych metod pozwala na szybkie reagowanie na trendy związane z preferencjami konsumentów oraz usprawnienie współpracy na linii klient-restauracja. Najchętniej wykorzystywany jest Facebook, jako miejsce zarówno do prezentowania oferty, jak i ukazania momentów z życia restauracji. Pozwala to na ocieplenie wizerunku i codzienne podawanie odpowiedniej dawki informacji o punkcie w sposób ciekawy i przystępny. Niestety dla wielu użytkowników jest to dość wymagające, szczególnie ze względu na dynamicznie zmieniające się algorytmy aplikacji, które nie zawsze są jasne dla użytkowników. Ponadto Facebook wymaga regularności i ciekawego pomysłu, inaczej informacje zawarte na stronie firmy szybko utoną w morzu nowości. Jest to medium o wysokiej konkurencyjności, ale równocześnie oferujące wiele możliwości płatnego promowania.
Alternatywą jest Instagram, portal, na którego łamach promowane są zdjęcia z krótkimi opisami ich zawartości. Chętnie wykorzystywany przez firmy gastronomiczne, ze względu na przekaz wizualny, który wzmacnia chęć skorzystania z oferty. Niejednokrotnie przedsiębiorstwa korzystają także ze współpracy z influencerami, którzy za pomocą rozmaitych postów zachęcają użytkowników do odwiedzenia punktu. Reklama ta niesie niestety za sobą pewne ryzyko, bowiem dla osób niezajmujących się promocją zawodowo, pewną trudność może sprawić wyłowienie i dopasowanie odpowiednich profili. Może to skutkować niewłaściwie dobraną grupą docelową, do której przekaz zostanie skierowany.
To kolejny portal, który umożliwia komunikację z potencjalnymi klientami za pomocą krótkich wiadomości. Płatna promocja pozwala zwiększyć zasięg posta, liczbę obserwujących dany profil i dzięki temu przekierować ruch na stronę internetową, jednak nie zawsze jest skuteczna. Ponadto pozbawia przekazu możliwości zamieszczenia szczegółowych i atrakcyjnych zdjęć.
Promocje dla stałych klientów
To świetny sposób na przywiązanie lojalnych klientów i zachęcenie ich do regularnego korzystania z usług restauracji, jednak różnorodne oferty cenowe i promocje łączone mogą zginąć w morzu im podobnych.
Marketing szeptany i oceny użytkowników
To cenne źródło informacji dotyczących proponowanych produktów, które coraz chętniej wykorzystują użytkownicy. Jest to metoda czasochłonna, choć polecenia na forach tematycznych, oceny wystawiane firmie przez konsumentów zdecydowanie cieszą się rosnącą popularnością. Jednak jak przenieść te informacje na wymierną korzyść dla restauracji?
Aplikacja dla restauracji
Prostą, acz efektywną metodą promowania restauracji jest wykorzystanie aplikacji Chef Mate. Pozwala ona konsumentowi na szybkie znalezienie interesujących i atrakcyjnych posiłków oraz posortowanie ich na podstawie popularności, czy ocen użytkowników. Dzięki zastosowaniu opcji dania dnia to także zachęta do obserwowania zmieniającej się oferty ulubionej knajpki. Aplikacja Chef Mate dla użytkowników to gwarancja dobrego obiadu nawet podczas podróży służbowej, co potwierdzają pozytywne opinie innych konsumentów.
Chef Mate Pro to świetne narzędzie generujące bezpłatny ruch i stymulujące zainteresowanie wśród obecnych i potencjalnych wizytatorów. To także możliwość efektywnego wykorzystania informacji uzyskiwanych na podstawie ilości zamówionych dań, które pozwalają wpłynąć na optymalizowanie oferty i zwiększenie zysków. To w końcu podręczny przewodnik kulinarny użytkowników i świetne narzędzie pozwalające managerom na szybkie reagowanie w przypadku ewentualnych błędów.